dijous, 11 de desembre del 2014

Accessibilitat a l'estació de ferrocarril de Tarragona: Ens prenen el pel o ho fem molt malament?

Cara com la que se li va quedar als tarragonins quan es van assabentar de que no
hi havia pressupost per l'accessibilitat de l'estació de ferrocarril de Tarragona

Fa uns anys es va plantejar la remodelació de l'estació de ferrocarril de Tarragona, i es va acceptar fer-ho en dos fases, i que la primera fora fonamentalment estètica, deixant el gruix de l'accessibilitat per una segona fase.


Estació de ferrocarril de Tarragona
Aquí es pot veure l'estretor de les andanes i al fons el pas a nivell per on hem de passar aquells als que no ens van be, o no podem fer sevir, les escales; a demés dels passatgers carregats de maletes o amb cotxets de bebè, etc...
Pas a nivell per pasatgers de goma
Aquest és l'aspecte aproximat del pas actual
Pas a nivell per pasatgers de fusta
Aquest és l'aspecte que feia fa no gaires anys
Resum telegràfic de lo vist fins ara:
Aquest va ser el meu comentari llavors:
Cal recordar que la remodelació es va dividir en dues fases, a on a la primera tan sols hi havien temes estètics, exceptuant l'arreglo dels guals d'accés a la vorera del carrer, que tot s'ha de dir, han quedat força be, encara que als que anem amb bastó aquest es 'coli' pels forats de les noves reixes de desaigüe que han posat. 
Accessibilitat de l'estació de Tarragona? 
Ni està, ni se l'espera. 

La manca d'ascensors provoca greus problemes als passatgers amb equipatge a l'estació de Tarragona
La manca d'ascensors provoca greus problemes als passatgers amb equipatge. 
Pel espai que queda entre la barana i la via han de passar les cadires de rodes, és una cosa de centímetres! 
Un risc que no tots estan disposats a còrrer...  resultat: alguns no viatgen.
Fitxa de l'Estació de Tarragona:
Fitxa de l'Estació de Tarragona

Fitxa de l'Estació de Tarragona: accessibilitat
Com es pot veure no informa de l'alçada de les andanes.
Personalment he tingut que deixar passar trens i esperar hores per culpa d'això.
L'accessibilitat, per alguns, és la diferència entre poder o no poder.

Al meu entendre, les actuacions imprescindibles per que l'estació sigui accessible son bàsicament tres:
  • Aixecar les andanes per poder pujar al tren amb un esforç raonable.
  • Posar ascensors per transitar entre les andanes i/o rampes.
  • Ampliar les andanes amb un mínim de seguretat i dotar-les de una quantitat de seients adequada pel trànsit que te.
Segons el que he pogut trobar (S.E. u O.) [a]:
  • Les andanes aixecades, ja estan fetes a:
    • Alcover
    • Altafulla-Tamarit
    • El Vendrell
    • La Selva
    • Les Borges del Camp
    • L'Hospitalet de L'Infant
    • Sant Vicens de Calders
    • Ulldecona
    • ...
  • En quan als ascensor(*)/pas soterrat amb rampes, ja hi son instal·lats a:
    • L'Aldea Amposta (*)
    • L'Ampolla-El Perelló-Deltebre
    • L'Espluga de Francolí
    • Reus (*)
    • Sant Vicens de Calders (*)
    • Ulldecona
    • ...
Per a mi, tot el que queden son preguntes:
  • No tenim un govern municipal a l'alçada d'aquests municipis [9 i a] que passen per davant de la capital?
  • O pot ser és cosa nostra, de la gent?
  • Ens prenen el pel?
  • Hem volgut aprofitar per ficar-hi masses coses a la remodelació de l'estació: passarel·les [3], etc... que al final el sac s'ha trencat.
  • Les persones amb discapacitat hem de patir que s'hagi barrejat  l'accessibilitat amb el tercer fil [7] i ara, a lo pitjor, ens quedem sense un i l'altre?
  • Hem de demanar l'independència de Barcelona, donat que TOTES les estacions (i fins hi tot molts baixadors) de les rodalies de Barcelona ja estan adaptades?
Podríem preguntar a l'Alcalde de Torredembarra que ho va aconseguir a veure com s'ho ha fet [9], però tenim l'inconvenient de que està a la presó... pot ser sigui aquest el problema? ;-)