dissabte, 4 d’abril del 2015

Byra 1000

Obra de la família Batlló, feta al seu garatge, va corre les 24 Hores Motociclistes de Montjuïch en 1971 i 1972, on la vaig veure personalment.

Obra de la família Batlló, feta al seu garatge, va corre les 24 Hores Motociclistes de Montjuïch en 1971 i 1972, on la vaig veure personalment (vaig tenir el meu accident a la mateixa carrera el 1973).

La moto era un assaig de col·locar dos motors de OSSA Yankee 500 en el seu mateix xassís, contra tot pronòstic, l'assaig es va culminar amb èxit. 

El truc fora una enginyosa peca que unia als dos cigonyals, de manera que els dos cilindres exteriors anaven en el mateix cicle, i els dos interiors en el contrari. 

A 180º portava quatre carburadors de 28. Aconseguia uns potència de 84 CV amb un consum d'uns 20 litres per cada 100 kilòmetres sense passar del 86 kilograms de pes. 

Ferran Batlló, amb els seus fills Jesús, Xavier, Ferran i Lluís estaven convençuts que que podrien arribar als 115 CV amb carburadors del 33 i amb uns bons 'tubarros'.

Obra de la família Batlló, feta al seu garatge, va corre les 24 Hores Motociclistes de Montjuïch en 1971 i 1972, on la vaig veure personalment.

A les 24 hores del 72 Jesús i Xavier van participar i així va quedar la moto després d'una caiguda de Xavier.

Obra de la família Batlló, feta al seu garatge, va corre les 24 Hores Motociclistes de Montjuïch en 1971 i 1972, on la vaig veure personalment.


Hi ha un prototip al Museu de la Moto de Basella:

Obra de la família Batlló, feta al seu garatge, va corre les 24 Hores Motociclistes de Montjuïch en 1971 i 1972, on la vaig veure personalment.


El nom de Byra no sé d'on surt, el que si que sé és que Ferran  va començar la sèrie amb els micro-motors d'aeromodelisme. No conec a cap altre fabricant de motors que comença la seva sèrie pel 1c.c. i acabi en el 1.000c.c.